Op een goed moment kies je als zzp’er een naam voor je bedrijvigheid. Je checkt of de URL nog beschikbaar is (niet zo eenvoudig tegenwoordig) en of je geen inbreuk maakt op een of ander intellectuele eigendomsrecht van een andere partij. Het is zelfs zo dat de keuze voor mijn handelsnaam gestuurd werd door de niet-beschikbaarheid van zekere domeinnamen. Enfin, na een lange zoektocht ben je eruit… en we noemen hem: Websap!
Websap, wie verzint zo iets?
Laatst stond ik bij de beveilingspost van het hoofdkantoor van een grote luchtvaartmaatschappij. De security is erg strict en je komt er niet in als je niet van te voren bent aangemeld met naam, bedrijfsnaam, naam van je contactpersoon, kenteken van je auto etc.
Beveilingsbeambte: “Websap, wat is dat voor een naam? Wie verzint zoiets?”
Muriel: “Nou, uh… ik.”
Ik laat me niet gek maken door zo’n man. Wat is Google nou voor een naam of Yahoo of Zalando? Eenmaal bekend en ingeburgerd maalt niemand meer om een gek klinkende naam. En hoe gekker, hoe makkelijker te onthouden.
To get one’s creative juices flowing…
Het lijkt me tijd om de wereld uit te leggen waar de naam vandaan komt. Het begon met de gedachte dat je alleen sterk werk kan leveren als je ontspannen bent. In een staat van ontspanning kan creativeit stromen. Onder druk van stress en zorgen blokkeert creativiteit totaal. Juist: to get one’s creative juices flowing is het doel. Daarbij komt dat ik mijn werk als online copywriter of webredacteur niet zou kunnen doen zonder het web. Ergo: als het web (en mijn opdrachtgever) mij de vruchten aanlevert, maak ik er zoet, fris, voedzaam en soms ‘juicy’ sap van: WEBSAP!
Websapp
Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook veel copy schrijf voor apps. Je zou het dus ook als Websapp (spreek uit: wèbsèp) kunnen lezen. Zo, dat was het.
Photo by Jamie Street on Unsplash
0 comments